24 oktober 2021

Handige weetjes over zoekmachine marketing.

Zoekmachine adverteren – automatisering

Investeringen in automatiseringen worden geprojecteerd tot € 200 miljoen in 2022 te bereiken met een jaarlijkse groei van ongeveer 6%. Voor marketeers met beperkte budgetten betekent dit enorme concurrentie en waarschijnlijk een daling van de conversiepercentages. Daarom moet je nog creatiever worden om de race te winnen. Met zoekmachine marketing automatisering kun je routinematige taken kwijtraken en meer tijd vinden om strategieën en activiteiten te plannen. Overweeg automatiseringsfuncties van Google Adwords te gebruiken, zoals slimme campagnes, automatisch bieden, geautomatiseerde regels en meer.

Apparaat aanpassing

In 2020 werd 52% van het internetverkeer wereldwijd gegenereerd op mobiele apparaten. Jouw potentiële klanten zien de advertenties waarschijnlijk eerder op schermen van mobiele apparaten dan op desktops. Houd de hoeveelheid verkeer bij die van verschillende apparaten komt en probeer jouw zoekmachine marketing aan te passen aan het meest voorkomende type.

Optimaliseer jouw advertenties en de inhoud die ermee is verbonden voor mobiele apparaten en trek meer klanten aan. Bijvoorbeeld, Google mobiele gebruikers zou graag advertenties te zien met kortere koppen – 12-15 tekens in vergelijking met 15-20 tekens voor desktop-apparaten.

Vergeet niet de bestemmingspagina ook voor de advertentieleads te optimaliseren. Probeer de laadtijd te verkorten tot minder dan een seconde en de website toegankelijk te maken voor gebruikers van mobiele apparaten. Je kunt ook gaan voor grotere knoppen, duidelijkere afbeeldingen, eenvoudiger ontwerp, enz.

Alternatieve advertentieplatforms

Google wordt beschouwd als het meest populaire platform voor zoekadvertenties en vertegenwoordigt meer dan 70% van de markt. Het aandeel van deze reus is de afgelopen drie jaar echter aan het dalen, terwijl andere marktspelers marktaandeel winnen.

Bekijk andere platforms van naderbij, met name Amazon. Deze service groeit niet alleen jaar na jaar, maar heeft ook interessante functies, vooral voor degenen die merchandise verkopen. Het komt erop neer dat Amazon-advertenties hogere conversieratio’s hebben; Mensen kunnen het merk op Google ontdekken, maar ze komen naar Amazon met de bedoeling iets te kopen. Het maakt Amazon Ads het perfecte kanaal om in contact te komen met de potentiële klanten in de lagere fasen van de marketingtrechter. Als je meer weet over zoekmachine marketing strategieën, denk je misschien dat het tijd is om alles te laten vallen. Er is echter altijd ruimte om de prestaties te verbeteren. Overweeg om enkele van de best ‘practices’ in de branche over te nemen om het naar een hoger niveau te tillen.