3 juli 2022

Help! Hoe doe je een snelle social media analyse?

Het is over het algemeen bekend dat niet ieder bedrijf even veel tijd heeft voor een social media analyse. Je bent als bedrijf namelijk al druk genoeg bezig met andere taken. Denk hierbij aan het bijhouden van sociale media kanalen, boekhouding en simpelweg het werk zelf. Gelukkig hoef je als bedrijf helemaal niet zo heel lang bezig te zijn met een Social Media analyse. Daarom worden hieronder een paar tips gegeven die jou en jouw bedrijf helpen om zo snel mogelijk een social media analyse te maken die zowel efficiënt als gemakkelijk te maken is.

Verdrink niet in alle statistieken

Wanneer je een Social Media analyse wilt maken, zul je erachter komen dat er ontzettend veel statistieken bestaan. Dit komt doordat elke sociale media kanaal zijn eigen aspecten heeft en dus ook verschillende statistieken heeft. Zo heb je op Instagram bijvoorbeeld likes, op Youtube juist weer vind-ik-leuks en op Facebook worden dit ook vind-ik-leuks genoemd. Je moet vooral focussen op de aspecten die voor jou het belangrijkst zijn. Voor bedrijven zijn dit vaak de clicks en de verkoop. Doordat je voor jezelf de belangrijke aspecten er uit plukt, is het maken van een analyse veel sneller gemaakt en ben je voor jezelf en je bedrijf veel efficiënter bezig.

De interactieratio is een belangrijk aspect

Het is volkomen logisch dat jij als bedrijf niet weet welke aspecten belangrijk zijn voor jouw analyse. Een belangrijke ratio die je dan kan toepassen, is een samenvattende statistiek. Deze samenvattende statistiek zorgt ervoor dat alle statistieken verzameld zullen worden en tot één getal gevormd worden. Deze statistiek vorm wordt ook wel de interactieratio genoemd. De formule die bij deze ratio hoort is: (betrokken gebruikers) : (berichtbereik (uniek)) x 100. Hierbij worden de likes, reacties en clicks gedeeld door het aantal unieke personen die jouw berichten hebben gezien.

Meer verhalen