26 april 2024

Sociale selling: wat is het en waarom is het belangrijk

Social selling: inmiddels heb je er zeker van gehoord, maar je weet misschien niet precies wat het betekent. Is dit hetzelfde als marketing op sociale media? Nee. Gaat het om advertenties op sociale media? Nee, dat is helemaal iets anders. Dus wat is social selling? Is het gewoon een digitaal buzzword dat binnenkort wordt gedegradeerd naar de virtuele vuilnisbak?

Wat is sociale verkoop?
Social selling is sociale netwerken gebruiken om verkoopkansen te verbinden, te begrijpen en te koesteren. Je bent het eerste natuurlijke aanspreekpunt als je klaar bent om te kopen. Het gebruikt eenvoudigweg sociale netwerktools om strategieën te ontwikkelen voor het bouwen van relaties. 

Het doel van social selling

Social selling is wanneer verkopers sociale media gebruiken om rechtstreeks in contact te komen met hun prospects. Verkopers willen waarde bieden door prospectvragen te beantwoorden en doordachte inhoud aan te bieden totdat de prospect klaar is om te kopen. Het gebruik van sociale media in de verkoop stelt hen in staat om dat te doen.

De basis van social selling
Als je een Facebook pagina, een LinkedIn-profiel of een professioneel Twitter account hebt, ben je al bezig met de basisprincipes van social selling, zelfs als je de term nooit hebt gebruikt om je online activiteiten te beschrijven, of al te veel hebt nagedacht over wat precies sociale selling echt betekent. Neem een Social Media Training en leer hoe je met sociale media je verkoop kunt stimuleren.